Pertandingan Basikal Klasik Pulau Pinang

Assalamualaikum.

Pada 30 Disember 2008 tahun lalu, sempena sambutan hari kemerdekaan negara yang ke-50 Persatuan Basikal Klasik Pulau Pinang telah menganjurkan pameran dan pertandingan basikal klasik. Penyertaan dikalangan pecinta basikal klasik diseluruh negara  agak berkurangan mungkin disebabkan faktor tempat yang agak jauh sedikit di bahagian utara. Namun begitu acara tetap berjalan lancar dengan penyertaan dan  kehadiran ahli persatuan. Berikut dilampirkan foto-foto acara di program tersebut.

pa300072.jpg

pa300050.jpg

Sebahagian daripada penyertaan.

pa300051.jpg

BSA

13.jpg

Tri-Cycle Rugde Withworth

14.jpg

Post Man I (New Hudson)

pa300062.jpg

Post Man II (Phillips)

pa300059.jpg

The Mister (Japan)

ssa50781.jpg

Hercules Popular

pa300063.jpg

Raleigh Sport

2.jpg

Humber Special

pa300049.jpg

BSA (WW II)

ssa50737.jpg

Basikal Apa Ini?

pa300056.jpg

Ini Lagi Sebuah hahahah serupa sarkis

ssa50782.jpg   ssa50787.jpg ssa50800.jpg ssa50750.jpg pa300073.jpg

ssa50760.jpg 

15.jpg

Mr. Sanim dan Chegu Hairi

NOSTALGIA WARISAN SILAM

25 responses to this post.

  1. […] Basikal Tua Pertandingan Basikal Klasik Pulau PinangRoyal Sunbeam (1938-1950)HERCULESBSA (1941-1943)BASIKAL CIKGU 2LOCENGRobin HoodDRAGON CYCLESELAMAT […]

    Reply

  2. yang dibawah basikal BSA airborne itu basikal apa ya?

    Reply

  3. Posted by JANA on January 4, 2008 at 2:47 am

    iya tuh yang pake spakbor kobra, kelihatan kuno banget…..

    Reply

  4. Posted by laexs on January 4, 2008 at 3:45 am

    Abang….sepertinya seru ya, tapi kalo dilihat dari pesertanya banyak sepeda dari england ya…yang buatan holland sangat jarang.

    bang kalo tidak keberatan saya mau barter cendramata misal : pin, stiker, kaos, etc…saya minta alamat abang buat kirim.

    thanks

    Reply

  5. Posted by Andyt on January 4, 2008 at 5:14 am

    Menakjubkan!! Bagus dan elok nian gerek dari negeri jiran ini. Amat Inggris, dan cantik-cantik mode costumnya. Mengapa gerek England tidak ada yang berukuran tinggi 650mm ke atas? Padahal mereka juga bertubuh tinggi kan pak cik?

    Reply

  6. Posted by Subandi on January 4, 2008 at 5:50 am

    Abang punya basikal klasik bagoes nian, rupanya disana juga banyak penggemar basikal klasik juga.

    Selamat mengadakan pameran basikal klasik semoga tambah ramai di masa yang akan datang.

    Mohon maaf jikalau ada kalimat yang tak berkenan.

    Terima kasih

    Reply

  7. hiks..mulai deh mang le ,….bwahahaahaha

    Reply

  8. bang alex..tanggung dong barter pin mah…barter sepeda mendingan juga… otreh! kan abang dah banyak…gampang dapetnya lagi…😀

    Reply

  9. Posted by pittuwo on January 4, 2008 at 7:52 am

    Salam kenal Om Sanim,
    walaupun psertanya msh sdikit, paling tidak nuansa dan eksistensi pandemen basikal tuanya sudah mulai kelihatan dengan pameran ini :)….

    Reply

  10. Posted by hardi on January 4, 2008 at 10:07 am

    wah…bsa yg kelipet itu..boleh juga…irit tempat…

    HIDUP ENGLAND…..

    Reply

  11. Posted by chegu hopper on January 4, 2008 at 12:27 pm

    wong..
    Saya telah bertanyakan kepada owner basikal di bawah airbone itu,sepeda itu asalnya daripada Germany dan digunakan semasa perang dahulunya.
    Ada jaga dijual beberapa barangan/aksesori semasa pertandingan itu.
    Laexs,
    Boleh dikatakan semua gerek yang dipamerkan datangnya dari England dan ada The Misters dan sebuah gerek Germany.Alamat akan dikirim via email yek..

    Reply

  12. Posted by chegu hopper on January 4, 2008 at 12:31 pm

    Saya berharap Brother Rashid dapat respon mengenai results pertandingan tempoh ari.TQ

    Reply

  13. Posted by Naruto_OGB on January 4, 2008 at 5:24 pm

    Cantik2 sekali sepedanya terawat dengan baik kelihatan dari catnya yang masih bagus.
    Sering2 saja di adakan pertandingan gerek-gerek tua, sehingga memancing gerek-gerek yang belum ikut bertanding. Semoga semakin berjaya para gerekers.
    Suatu saat bukan cuma tukar-tukaran pin mas aleks tapi kitapun bisa saling berkunjung.

    Reply

  14. Posted by chegu hopper on January 5, 2008 at 1:44 am

    Insya Allah jika ada kelapangan waktu dan ongkos nya tebal, bisa saja kami atau kalian semua berkunjung ke negera masing2.

    Reply

  15. Dari sekian yang dipamerkan, yang membuat saya terpana adalah sepeda lipat BSA. Barangnya cukup langka dan restorasinya cukup rapi. Info potret-potre pameran sepeda di Yogyakarta selama 2007 ada di http://www.sepedaonthel.com. Salam.

    Reply

  16. juuuara2nya donk di gelar juga,merk apa aja…………yg champion tuk classicnya,thx

    Reply

  17. Posted by chegu hopper on January 19, 2008 at 7:37 am

    Salam perpaduan,
    terima kaseh rakan-rakan dari tanah Indonesia dengan komentar2 anda.Di arap kita semua berbahgia dengan ontel/sepeda/gerek masing2.
    Diarap mantan(bekas) presiden Suharto sentiasa diberkati Allah dan kesihatannya bertambah pulih.Amin.

    Reply

  18. Posted by gerekersungaipetani on January 22, 2008 at 1:30 pm

    Pak Shid merupakan pemilik air bone yang menjaga sepedanya dengan rapi,aksesorinya mmg hebat dan terpelihara dengan begitu baik.

    Reply

  19. Posted by syid on January 25, 2008 at 2:45 am

    a’kum, mnta jutaan maaf kerna agak lama juga x kirim brita utk semua pencinta gerek. masih banyak info-info terkini dan insyaallah akan saya sampaikan.

    Reply

  20. Posted by gerekersungaipetani on January 26, 2008 at 4:26 pm

    Tidak menyapa Pak Syid,masing2 mempunyai rutin harian yang berbeza dan kesibukan masing2.
    Mungkin bz mencari aksesori kot?

    Reply

  21. Posted by goleng on February 21, 2008 at 12:30 pm

    Salam perkenalan.saya sungguh teruja pabila melihat basikal2 yang tersusun cantik,begitu klasik sekali. boleh saya tahu bila akan diadakan semula pertandigan/pameran seperti itu kerana jika ada kesempatan ingin benar saya berada disana..

    Reply

  22. Posted by gerekersungaipetani on February 22, 2008 at 1:31 pm

    InsyaALLAH kalo ada info mengenai pameran/pertandingan/kayuhan akan saya uar2 kan dlm blog ni,mmg ditunggu2 pameran n pertandingan.
    thanks goleng krn sudi menjenguk blog ni.
    jika ada alamat email n hset number sila berikan kpd kami,mudah nak contact nnti.
    tq

    Reply

  23. […] Pertandingan Basikal Klasik Pulau Pinang […]

    Reply

  24. menarik sepeda-sepeda yang dipamerkan…
    kongsi info ke:
    http://www.khazanahsepedatua.blogspot.com/

    Reply

  25. Posted by kapiTAN on October 27, 2009 at 11:21 am

    salam sejahtera kepada semua termasuklah yg berminat basikal tua dgn yg tak berminat juga,bagi saya,
    sebagai peminat atau pemilik basikal tua,perlulah memainkankan peranan sebagai penyelamat warisan,
    bukannya sebagai perosak alam,apa yg saya nampak pada gambar basikal yg berada di bawah bsa lipat itu,ia betul betul menyedihkan,tak pastilah basikal siapa itu,tapi minta maaflah saya terpaksa nak bentangkan pendapat saya demi nak menyelamatkan warisan,pandangan pertama saya pada basikal itu membuatkan saya terkejut,pengubahsuaian yg gitu KREATIF memberi hasil bentuknya yg gitu unik mcm ALIEN…tau takpe..!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: