Jalan Jalan Cari Gerek

Salam…

Ini adalah dapatan kami semasa berkunjung ke Kedai Basikal Ah Kiang..Seawal pagi dah terpacak kami bertiga di depan kedainya…niat hati nak survey-survey ja..tapi terbeli dan terjual jugak…hehehe

Ah Kiang bersama Hopper 28″

Tempek gak saudagar minyak lenga tu

Khazanah-khazanah Ah Kiang

Body gerek menunggu untuk di cat…sunbeam

Ewah….Lee Raleigh GSP

Hamba gerek….or gerek Humber…

Speed gear 3 speed n trigger BSA

 Speed gear 3 speed + buyong depan + trigger kerang..uwaaaaaaa

Seat New Hudson

Seat BSA

King Edwards

Trigger Speed Gear Sturmey Archer

Salam….

chegu,lee n fuad wuz ere…

9 responses to this post.

  1. Posted by Bang Madi on May 30, 2008 at 2:46 pm

    Chegu Fuad Wuz Ere,
    Kalau boleh informasi dikota mana/ alamat Kedai Ah Kiang krn saya ingin juga survey kesana. Salam buat Chegu lainnya. Terima kasih.

    Reply

  2. Salam Bang Madi,
    Kedai Kiang ini terletak di Pekan Pauh,Perlis..Jaraknya lebih kurang 450km dari Kuala Lumpur..mengambil masa 5jam perjalanan.
    Ah Kiang ini memang kepakarannya merestorasi gerek-gerek tua.Gerek Phillips Coronation itu merupakan hasil tangannnya..
    TQ…salam

    Reply

  3. Posted by ahmad on May 31, 2008 at 5:03 am

    Salam Bang Chegu,

    Untuk sekedar perbandingan harga di tempat kami dengan harga gerek tua di Perlis, berapa harga gerek Hopper ini di sana Bang?
    Wassalam.

    Reply

  4. Salam Bang Ahmad,

    Susah untuk menjawab persoalan ini kerana ia terlalu subjektif,tetapi saya juba berdasarkan sedikit panduan dan ilmu di dada.
    Saya pernah mendapat gerek yang mahal dan murah bergantung di mana kita mendapatkannya,sekiranya kita perolehi dari tangan collector/penjual/lintah darat sememangnya harga mencecah ratusan hingga ribuan ringgit.Jika kita rajin mencari di kedai besi buruk harganya lebih murah dan perlu dibaikpulih. Dan sekiranya rezki murah,jika pergi menziarahi keluarga2 di kampung,untung nasib gerek dapat percuma sahaja.hehehe
    Tetapi harga Gerek Hopper seperti di atas memang mencecah ribuan ringgit..Terpulanglah untuk menilainya..
    terima kasih kerana melayari blog ini

    Reply

  5. Posted by Budak_Baru_Belajar on June 8, 2008 at 8:24 am

    Aku memang minat part BSA sesapa yang ada part BSA murah2 tolak lah kat aku. Kepingin ni. Handle bar ker, apa sajer. Dan kalau ada yang punya beskal BSA sport bagi tau k.

    Reply

  6. Posted by fath4ngontel on June 11, 2008 at 4:36 am

    Salam..
    Bang saya susah nyari part BSA disini.Kebetulan saya baru dapat gerek BSA.Kalo ada bang..lampu belakang BSA yang di slebor belakang.Speed gear 3 speed n trigger BSA diatas juga mau,berapa harganya bang..
    Eh salam kenal bang,saya dari negri sebrang..

    Reply

  7. Salam Saudara fath4ngontel…

    Pertamanya, tahniah kerna memiliki BSA ya…sememangnya parts BSA amat sukar dicari buat masa kini…kami di Msia pon sukar mendapatkannya tetapi masih ada yang menyimpannya seperti di atas..jika mahu di jual pon amat mahal..seperti contoh yang terdekat Saddle BSA di atas dijual dengan harga RM550.00 dan Speed Gear Hercules bersama trigger nya dijual RM650.00 di toko Ah Kiang..Mahal bukan?
    Lampu di slebor belakang itu juga sukar dicari sekarang,jika ada pon harganya pon mahal…tak tahan…
    Saya menceritakan harga di Msia bukan lah untuk mematahkan semangat saudara, tetapi menceritakan suasana yang begitu hangat sekarang memandangkan permintaan yang amat menggalakkan.
    salam kenal kembali drpd saya…boleh email saya di chegu_korn@yahoo.com jika pumyai kemusykilan ya..
    tq

    Reply

  8. Posted by Bambang Yulianto on March 4, 2011 at 10:05 am

    Salam dari Indonesia. Sekalian mau tanya, kalau di Malaysia masih ada velg (rim) Dunlop baru kah ?

    Reply

  9. Posted by apek on November 4, 2011 at 2:56 pm

    maaf jika mengangu cuma ingin meluahkan ape yang lepas.satu masa dulu saya byk menyimpan part2 bsa seperti buyung depab belakang bsa yang nos dan secondhand speed gear bsa triger palang 3speed bsa crank bsa tapi itu semua tingal kenangan yang x akan saya dapat lagi betapa susah nye utk mendapat kan brg bsa sekarang.yang tingal hanya stiker minyak bsa sahaja yang dpt saya selamat kan dan saya simpan didlm almari baju saya.maaf sekali lagi jika saya mengangu tqvm/

    Reply

Leave a Reply

