KAYUHAN MERDEKA CLUB BASIKAL TUA BATU BERENDAM MELAKA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…..

Pada 30 Ogos 2008 yang lalu Club Basikal Tua Batu Berendam telah menganjurkan satu program kayuhan basikal tua sempena malam kemerdekaan mengelilingi Bandar Hilir Kota Melaka, kota yang bersejarah. Lebih kurang 30 orang ahli club ini menyertai program ini menyusuri laluan-laluan bangunan bersejarah dan laluan kemerdekaan. Tepat jam 12.00 malam laungan kemerdekaan di laungkan oleh ahli club sebelum beredar meneruskan kayuhan.

Ahli Club Basikal Tua Batu Berendam Melaka

Sebahagian dari koleksi ahli club

Pandangan dari kaca mata seorang ahli……

Meminta pandangan orang lama….

Kita minum dulu………roti canai teh tarik

Semoga program seperti ini akan dapat berjalan pada masa-masa akan datang,

Nostalgia Warisan Silam

20 responses to this post.

  1. Posted by ikhwan on September 4, 2008 at 5:52 am

    Sila klik untuk melihat gambar-gambar menarik semasa kayuhan pada malam Merdeka di Melaka http://picasaweb.google.com/ikhwanizam/Merdeka08

    Untuk paparan yang jelas sila klik “SLIDESHOW” di laman web tersebut.

    PEACE!

    Reply

  2. salam bt ikhwan,
    tqvm kerana siar gambar2 kayuhan mlm merdeka yg x seberape ni,aku harap bro semua berpuas hati dgn layanan aku ni,al maklum saje ade kekurangan di segi persiapan.
    bt sanim ,hamg tetep hebat jd raja jlnan raya,
    bt cikgu hopper,jgn berkecil hati ape yg belaku,cikgu mmg spoting dlm bab ni,ni semua cobaaaaaaaaaaaaan.
    wasalam,

    Reply

  3. Posted by laexs on September 4, 2008 at 7:23 am

    To Ikhwan : Teringat masa kita kayuh sama2 di jakarta ya bro….

    Reply

  4. Posted by ikhwan on September 4, 2008 at 7:43 am

    Aduhhh…ya teringat bangat bro…aku boleh katakan hampir sama dengan acara kita sewaktu di sana…berkayuh malam menyusuri kota-kota tua…hope satu hari nanti kamu juga bisa ke Melaka berkayuh bersama teman-teman di Malaysia.

    Reply

  5. Posted by ikhwan on September 4, 2008 at 7:59 am

    To Sdr. Jebat…

    Dikesempatan ini saya (Ikhwan) dan isteri (Anneacasia) ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Sdr. Jebat dan rakan-rakan yang berkayuh pada malam Merdeka tempoh hari. Mohon maaf kalau ada salah dan silap sama ada dari segi bahasa dan perilaku semasa saya di sana. Kalau ada yang tidak berkenan dihati sekali lagi saya mohon maaf…

    Saya juga berharap usaha-usaha melestarikan warisan bangsa ini perlu diteruskan dari masa ke semasa dan kita lupakan segala perbezaan pendapat. Misi kita agar dapat merealisasikan satu acara yang lebih “grand” dan lebih besar seperti yang diusahakan oleh Sdr. Alex dan rakan-rakannya dari seberang.

    Kepada Chegu…
    Sila kembali menulis dan uploadkan cerita-cerita menarik untuk NBT…kami memerlukan sumbangan ikhlas dari anda.

    To Bloger semua…
    Hope dapat memberikan komen-komen yang bernas dan membina…yang sudah tu sudahlah. Teruskan menyokong NBT…Terima kasih.

    PEACE!

    Reply

  6. Salam untuk semua Geng Batu Berendam yang telah berkayuh dan para jemputannya.

    Rugi yang amat sangat, apa nak buat ada hal lain bersama isteri dan anak-anak yang telah ada program sambut merdeka mereka sendiri. Padan muka aku berendam air mata tak dapat berkayuh dengan Geng Batu Berendam.

    Sampai hati Ikhwan dan Sanim tinggalkan aku?…………

    Jumpa lagi.

    Reply

  7. Posted by budak_baru_belajar on September 4, 2008 at 2:16 pm

    salam…. mana gambar saya tak masuk pun. nasib lah tak bawa beskal saya. pinjam beskal orang. tqvm bagi pinjam beskal. Geng batu berendam memang best n sporting.

    Reply

  8. Posted by bangku simpanan on September 5, 2008 at 12:30 am

    Tahniah kepada Club Basikal Tua Batu Berendam Melaka kerana telah menganjurkan kayuhan ambang Merdeka.Cantik basikal-basikal tua masing-masing.Warna -warni mengikut tema warna-warna Malaysia.Sungguh menarik perhatian orang yang melihatnya.
    Jika begini hangat sambutan berbasikal di sana sini,terpaksa saya keluar dari bangku simpanan untuk berkayuh bersama.Bolehlah saya keluarkan basikal pinggiran saya nanti,jika ada kayuhan tolong maklumkan.
    Sungguh ceria dan seronok melihat gambar-gambarnya,teringat zaman muda-muda dahulu.Terima kasih.

    Reply

  9. Posted by nizamkayuhje on September 5, 2008 at 2:59 am

    cayalah geng melaka seronok tengok ramai ramai kayuh kepada ikhwan semoga ceria selalu kepada sanim jgn lupa wong mow kee dan kepada kelab basikal bt berendam semoga berjaya wasallam

    Reply

  10. Posted by syida on September 5, 2008 at 7:07 am

    salam buat teams basikal tua..
    tahniah atas kejayaan menganjurkan kayuhan ambang merdeka yang lalu..so,semoga success selalu.huhu…….

    Reply

  11. Posted by Sham on September 6, 2008 at 11:54 am

    cayalahhh, jebat dan rakan-rakan,

    kalau ada event lagi war-warkan, Insyaallah saya join.

    Reply

  12. Kegiatan yang menarik dan mengesankan…..salam dari Sibolga

    Reply

  13. Kalo bisa acara ni terus berlanjut nanti tahun depan ya Wan Ikhwan…???

    Reply

  14. Posted by pak endot on January 31, 2010 at 2:51 pm

    siapa pereka basikal tua

    Reply

  15. Posted by pak endot on January 31, 2010 at 2:53 pm

    tolong lah saya kawan2

    Reply

  16. Pak Endot…ada assignment penting ker? Soalan tu terlalu am (general) nak dijawab…dah cuba tgk kat website UK atau Europe? Kalau boleh spesifikkan basikal jenis apa…BTW tak nak tanya ker perkembangan dan kemajuan serta kebaikkan main hobi basikal tua kat Malaysia? Sejarah nie dah banyak sangat orang kaji…paling releven bagi saya sekarang bagaimana nak jadikkan basikal tua nie terus lestari untuk dinikmati (diketahui, dilihat, dirasa, dikayuh dan sebagainya) oleh generasi muda.

    Reply

  17. Posted by Noamidemono on June 27, 2012 at 7:25 pm

    I’m from Malacca but stay in Kuala Lumpur and I knew all Bikers Team in Malacca but I don’t even know we got one special team bikers ‘Club Basikal Tua’ wow…something interesting and good idea…

    Reply

  18. Salam Tuan, terima kasih atas penulisan tuan ini. izin saya bertanya jika tuan boleh membantu, saya ingin mengembalikan kegemilangan basikal tua yang ada di tangan saya sekarang ini. Di manakah bengkel yang boleh saya hantar basikal saya untuk restoration? tq tuan.

    Reply

    • Posted by Admin NBT on August 12, 2012 at 7:20 am

      Salam, tahniah dan terima kasih atas minat saudara untuk mengembalikan kegemilangan basikal tua. Menurut pandangan saya kalau saudara ingin melihat basikal ini terus boleh bergerak dan di gunakan memadai dengan menghantar ke bengkel basikal-basikal biasa kerana masih lagi ada kedai yang menjual alat ganti untuk basikal tua ini. Tetapi sekiranya ingin melihat basikal ini kembali seperti asal dengan menggunakan alat ganti tulen, ianya memerlukan kesabaran kerana kosnya mungkin tinggi lebih-lebih lagi kalau basikal saudara buatan eropah.InsyaAllah saudara boleh bertanya untuk bertanya pendapat atau bertukar idea di laman facebook ini KBTBB Melaka atau melalui blog ini basikal-melaka.blogspot.com. Terima Kasih.

      Reply

Leave a Reply

