Khusyairie (BSA Para-trooper) minat basikal antik – akhbar Utusan Malaysia

Salam sejahtera buat semua pencinta basikal tua.

Paparan ini saya terbaca di akhbar Utusan Malaysia pada 16 hb Januari yang lalu dan berasa terpanggil untuk menyiarkannya untuk paparan dan berkongsi cerita mengenai basikal tua. Saya ingin mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada saudara Khusyairie kerana ceritanya telahpun tersiar di akhbar tersebut. Terima kasih juga kerana memberikan keizinan untuk saya menyiarkan kembali cerita ini di blog NBT untuk tatapan sahabat-sahabat di mana jua mereka berada.

KHUSYAIRIE Kevin Kessler menunjukkan basikal antik kesayangannya yang pernah digunakan tentera British suatu ketika dulu di Melaka, baru-baru ini.

KHUSYAIRIE Kevin Kessler menunjukkan basikal antik kesayangannya yang pernah digunakan tentera British suatu ketika dulu di Melaka, baru-baru ini.

 Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID

MELAKA 16 Jan – ”Pernah ada orang menawarkan saya sebanyak RM15,000 untuk membeli sebuah basikal saya yang digunakan sewaktu zaman British, Perang Dunia Kedua. ”Namun, saya tetap tidak mahu menjualnya kerana minat yang begitu mendalam terhadap basikal antik ini,” kata Khusyairie Kevin Kessler, 36.

Kerana minat mengumpul basikal antik, Khusyairie tidak terpengaruh dengan wang ringgit dan tidak sanggup mengambil keputusan untuk menjual basikal yang dimilikinya. Beliau kini mempunyai koleksi 15 buah basikal antik termasuk sebuah basikal keluaran Birmingham Small Arms Company (BSA).

Apa yang uniknya, basikal tersebut boleh dilipat dua untuk digalas dan digunakan oleh askar payung terjun British semasa Perang Dunia Kedua. Ketika menceritakan bagaimana minatnya bermula, Khusyairie berkata, pada awalnya, dia menggemari motosikal jenis klasik pada tahun 2002.

”Masa itu, saya bekerja sebagai jurutera di sebuah kilang di sini dan banyak bergaul dengan rakan yang lebih tua yang mempunyai minat yang sama. Kebetulan pula, ayah saya juga amat meminati koleksi motosikal antik dan dia sentiasa memberi dorogan kepada saya”. Katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Tambahnya, motosikal pertama yang dibelinya ialah jenis Norton Featherbed 500cc keluaran tahun 1960-an pada harga RM15,000. Menurutnya lagi, selang beberapa tahun, dia membeli motosikal keduanya jenis Sunbeam pada harga RM30,000.

”Namun lama kelamaan saya mula sedar memerlukan kewangan yang tinggi untuk terus memiliki motosikal antik.  Tidak lama selepas itu, pada 2008, saya mula beralih meminati basikal antik yang tidak memerlukan perbelanjaan yang tinggi,” katanya.

Menurut Khusyairie, basikal antik pertama dimilikinya ialah basikal kecil jenis Universal keluaran Belanda yang telah berusia lebih 30 tahun. Kerana minat yang mendalam, menurut Khusyairie, dia juga telah meminta bantuan pakciknya yang berada di Amerika Syarikat (AS) untuk mendapatkan basikal idamannya, iaitu keluaran BSA.

”Kebetulan pula, ada seorang pengumpul barangan antik di sana ingin menjualnya dan pakcik saya telah membelinya dan menghadiahkannya kepada saya. Setelah lebih setahun mengumpul, saya mempunyai 15 buah basikal termasuk jenis Chopper, Sunbeam dan Rally,” katanya lagi.

Menurut Khusyairie, hanya terdapat empat buah basikal jenis BSA sahaja di negara ini dan hanya basikal miliknya yang berada dalam keadaan asal yang dilengkapi dengan tayar asal dan bayonet.

Selain memiliki basikal perang itu, beliau juga memiliki sebuah basikal yang digunakan kakitangan pos sekitar tahun 1960-an dan sejumlah basikal Raleigh buatan England. Tambahnya, cara dia mendapatkan basikal tersebut juga bergantung kepada nasib.

”Kebanyakan basikal yang saya peroleh bukannya dibeli dalam keadaan baik dan saya terpaksa pula membaikinya. Masa dan kos membaikinya pula bergantung kepada keadaan kerana bukan senang untuk mencari alat ganti sama seperti yang asal,” katanya. Menurut Khusyairie lagi, dia telah menghabiskan kira-kira RM15,000 untuk membaiki semua basikal antik miliknya itu demi memenuhi hobi.

”Saya akan teruja setiap kali bila mendengar orang bercakap tentang basikal antik dan buat masa ini lebih tertumpu kepada basikal antik dari dalam negara,” katanya lagi.

11 responses to this post.

  1. Posted by laexs on February 23, 2009 at 5:27 am

    Tahniah pak cik….mantaf tu BSA nya

    Reply

  2. Posted by emen on February 24, 2009 at 9:58 am

    alamaak……..bsanya…heemmm….mantab

    Reply

  3. Posted by mat tahir on February 25, 2009 at 11:38 am

    BSA….wow

    hidup Britain…

    Reply

  4. Posted by joodean on February 27, 2009 at 12:04 am

    Tahniah
    Samalah saya ni dah berpenyakit gila basikal tua
    teruja sangat bila nampak basikal lama
    melata saya mencari mana mana ada masih tersimpan basikal tua.
    kat scrapyard pun saya pergi
    oleh kerana susahnya kini untuk mendapatkan yang gentleman,yang lady pun kini saya beli,
    baru ni dapat Raleigh Hercules (M).
    rangka buruk pun saya bawak balik untuk parts dan Badgenya.

    kalau kita tidak mulakan sekarang pasti hilang begitu saja nostalgia dan sejarah silam basikal Classic ini.
    Salam

    Reply

  5. wah..selamat pak cik..BSA yg hebat, di Indonesia konon hanya ada 4 buah ditangan kolektor top………….. bisa pesan lagi sama pakcik yg di USA lagi kan.hehehe..kalau bisa saya pesean satu jua..wassalam.

    Reply

  6. Posted by Iwan _Koetaboemi Tangerang on March 11, 2009 at 6:38 am

    hebat dengan para onthelis malaysia, kami dari Komunitas Onthel Koetaboemi Tangerang Indonesia Salam kenal untuk pencinta basikal tua di Malaysia

    Reply

  7. Posted by adisohor on March 18, 2009 at 2:37 pm

    ada sape tahu kat mana nak dapat part basikal Raleigh area kl atau selangor

    Reply

  8. Encik khusaeri, apa di malay banyak populasi BSA paratroper?..
    boleh dong dikirim ke indonesia satu buah aja.hehehe..wassalam.

    Reply

  9. Posted by Bagas KOBA on March 28, 2009 at 8:16 am

    Mr.Kevin you punya BSA emg mantaf,di Indonesia juga ada punya mas Marcopolo di Yogyakarta,klau you mau lihat bisa dtg ke yogyakarta tepatnya jalan sosrowijayan di belakang malioboro

    Reply

  10. Posted by bagusmajenun on April 14, 2009 at 7:56 am

    Karena Malaysia pernah menjadi koloni British, tak heran bila sepeda BSA banyak sekali di sana. Aku juga pernah lihat BSA jenis Heren dengan fork depan pakai per yang digunakan sebagai shockbreaker. Sepeda itu ada di pedagang sepeda di Kutoarjo, Purworejo, Central Java. Hanya saja sudah mahal sekali

    Reply

  11. Posted by RAZUWAN KBTBB on October 12, 2009 at 8:31 am

    Wow !………. mantap lah bro ada gambar kirim kat kita

    Reply

Leave a Reply

