Archive for the ‘Uncategorized’ Category

Pam Basikal Koleksi Baharu Ku

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Blog ni terasa sunyi seketika kerana aku rasa terlalu malas untuk menulis atau mengarang cerita memandangkan dunia basikal tua ini terasa sunyi seketika tanpa ada agenda atau acara yang membolehkan peminat basikal tua ini bersatu untuk bertukar pendapat atau bersuka ria dengan basikal yang tersayang. Rata-rata menyepikan diri dengan sibuk dengan urusan kerja dan tak kurang juga sibuk dengan mencari serta mengumpul koleksi terbaru masing-masing. Peluang masa cuti sekolah tempoh hari aku tidak sia-sia masa yang ada untuk mencari dan menambah koleksi yang sememangnya tidak begitu banyak memandangkan aku masih baru dalam dunia basikal tua ini. Sasaran aku adalah untuk mengumpul koleksi pam yang aku lihat sebagai aksesori yang menarik jika di padankan dengan basikal yang sesuai. Tapi ada juga orang kata “peduli apa sesuai tak sesuai” yang penting cantik pada pandangan mata sendiri dan kegunaannya tetap sama untuk pam basikal. Jadi misi aku untuk menambah koleksi pam aku hanya mencapai sasaran yang pada aku tidak seberapa jika di bandingkan dengan orang-orang yang dah lama berkecimpung dalam hobi ini. Tapi cukup memberi kepuasan pada aku kerana beberapa “lubuk sisa” yang telah lama ditinggalkan oleh orang-orang terdahulu masih bisa menghasilkan sesuatu yang aku sendiri tidak percaya. Kalau dah lama rezeki tak kemana. Betul tak?  Jadi kalau cerita banyak pun tak guna layan ajerlah gambar beberapa tambahan dalam koleksi pam aku.

Pam-pam yang dilonggokan dalam bekas rahsia.

Jenama yang biasa didengar

blumeals, apex inflator, celuloid coventry

Buatan England yang masih berkilau walaupun semasa

dapat seperti hampir dikecewakan

Pam Tembaga/Kuningan yang dipadankan dengan

klip pum Terry’s kelihatan sesuai sangat kan?

Tambah asyik bila misi berjaya di capai di serikan lagi

dengan hasil yang tak disangka iaitu baju original polis tahun 60 an.

Inilah sedikit sebanyak hasil yang aku telah capai sepanjang misi aku untuk menambah koleksi yang sedia ada. Bukan untuk menunjuk tetapi sekadar berkongsi untuk dijadikan panduan atau sasaran kepada mereka yang masih baru seperti aku.

P/S : Buat sahabat aku yang yang budiman, jangan ingat awak seorang ajer ada baju polis. Saya pun ada. Nanti aku tunjukkan set lengkapnya yer. hehehehe.

“Semangat Lestarikan Nostlagia Warisan silam”

Advertisements

K2N Yang Bermakna…

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia, Indonesia dan Seluruh Nusantara…

K2N Yang Bermakna……

Lamanya saya tak bercerita didalam blog ini. Alasan yang paling kukuh adalah kerana sibuk dengan tugas tetapi yang paling tepat adalah malas nak menulis. Apa yang saya nak ceritakan kali ini adalah mengenai program yang telah saya sertai pada 6 Jun 2010 iaitu tidak lain tidak bukan mengenai Kayuhan Dua Negara (Malaysia & Indonesia) atau lebih tepat lagiK2N.

Cuba kita renung-renung dan fikirkan sejenak kenapa kayuhan ini yang saya anggap sungguh bermakna pada diri saya secara peribadinya. K2N ini adalah pada asalnya  adalah idea gila (bahan jenaka) yang telah diseriuskan oleh sahabat kita iaitu saudara Ikhwan dan Alexs yang timbul semasa menghadiri majlis perkhawinan saya pada tahun lalu. Melalui cakap-cakap kosong ini maka ia telah diterjemahkan kedalam bentuk realiti yang akhirnya telah pun terlaksana dengan jayanya pada tarikh yang ditetapkan.

Ada Berani Ke?

Terima kasih kepada Ikhwan dan Alexs kerana berjaya mengusulkan idea ini bagi persetujuan bekerjasama diantara Kelab Basikal Tua Batu Berendam (KBTBB) dan Komunitas Sepeda Tua Indonesia (KOSTI) seterusnya menukar  impian selama ini  menjadi kenyataan. Terima kasih sekali lagi buat mereka berdua kerana memilih tarikh 6 Jun 2010 (Ahad) sebagai tarikh puncak untuk program K2n ini kerana sebagai menghormati mereka-mereka yang bertugas pada hari sabtu  dan selain itu bersesuaian dengan cuti persekolahan dimana mereka-mereka yang bekeluarga dapat membawa anak-anak di musim cuti persekolahan ini melawat negeri Melaka disamping turut serta mengambil bahagian dalam K2n ini sebagai mendokong hobi bapa-bapa tercinta. Tidak terkecuali bagi saya yang dapat turut serta kerana peluang cuti persekolahan ini.

Tanda Bagus K2N

Pemilik Basikal Tua Chaah-Labis-Segamat (PECHAL)

Sewaktu acara K2N tentu ada yang tertanya-tanya mengenai kehadiran peserta-peserta dari Chaah-Labis-Segamat ini yang menggunakan logo PECHAL. Adakah mereka ini sebuah kelab atau pertubuhan? Sebenarnya PECHAL bukanlah sebuah kelab atau sebuah pertubuhan yang rasmi, Tetapi ia adalah gabungan daripada kesemua pemilik-pemilik basikal tua yang memiliki dan ingin menyertai program ini. Hasil daripada gabungan ini maka telah dipersetujui untuk memanggil mereka dengan gelaran PECHAL. Walaupun seandainya mereka-mereka ini akan ada datang dan pergi maka mereka-mereka ini tetap akan dipanggil sebagi PECHAL.

Kenangan Manis Yang Terus Terpahat di Hati…..

Secara keseluruhannya tiada kata yang lebih indah selain memanjat kesyukuran kehadrat Allah S.W.T kerana dengan izinNya maka program ini berjalan dengan lancar. Kesungguhan dan sumbangan sama ada berbentuk wang ringgit atau tenaga daripada semua pecinta basikal/sepeda  tua tiada tolok bandingannya. Hanya ucapan terima kasih dapat di berikan kepada semua yang menjayakan acara K2n. Saya sebagai peserta juga wakil dari PECHAL ingin mengucapkan setinggi-tinggi perhargaan dan ucapan terima kasih kepada Semua Kelab/Persatuan Basikal Tua dari Malaysia dan Indonesia serta orang perseorangan yang turut terlibat. Tanpa mereka semua mungkin saya tidak berpeluang menyertai program K2N yang julung-julung kali diadakan di negara kita ini. Syabas buat Malaysia & Indonesia. Sesuai dengan tema kayuhan dua negara iaitu “Membakar Semangat Baru- Mempererat Ikatan Serumpun” diharap agar persahabatan ini kekal buat selama-lamanya. InsyaAllah.

Sewaktu Malam Penghargaan

Gambar Sebelum Acara K2N

Seiring dan sejalan

K2N Tetap di hati….

” LESTARIKAN NOSTALGIA WARISAN SILAM”

Salam Ramadhan Al-Mubarak

salam ramadhan

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia

Di kesempatan ini saya warga Nostalgia Basikal Tua ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam dan menyambut bulan ramadhan yang penuh dengan seribu barakah ini. Saya juga ingin memohon maaf sekiranya sekian lama blog ini wujud banyak menyebabkan kesilapan dan kesalahan yang disedari atau tanpa disedari. Semoga kita sentiasa meningkatkan amal ibadat kita dari masa ke semasa. InsyaAllah.

Wassalam

“Lestarikan Nostalgia Warisan Silam”

BSA Rojak Singapore

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Pada kali ini saya paparkan sebuah basikal yang bercampur aduk aksesori yang di gunakan untuk membangunkan basikal ini. Mungkin sebuah basikal yang tidak begitu menarik. Tetapi inilah hasilnya. Boleh dikatakan bahagian basikal ini hanya 50 peratus menggunakan aksesori buatan England. Sesuai dengan namanya BSA rojak singapore.

IMGP0491

BSA dari tepi

IMGP0501

BSa dari hadapan

IMGP0499Merk dan Decal BSA

IMGP0504Tempat Duduk (Sadel)

IMGP0493Lampu Miller

IMGP0496Hub Brake depan dan belakang Sturmey Archer

Begitulah seadanya basikal BSA rojak singapore.

“Lestarikan Nostalgia Warisan Silam”

Iklan Raleigh edaran Robinson & Co. (M) Ltd.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Semakin hari semakin mendapat tempat hobi koleksi basikal klasik di Malaysia. Tidak kira tua atau muda, berbagai bangsa dan agama meminati hobi ini. Sebenarnya hobi ini telah di minati sejak dari dulu lagi, cuma publisiti dan peluang untuk berkongsi minat tentang hobi ini tidak dapat disampaikan secara meluas. Namun dengan kecanggihan teknologi terutamanya teknologi maklumat dan kominikasi (ICT), maklumat dapat disampaikan kepada pecinta hobi ini dengan lebih dekat lagi. Pada era terdahulu untuk mempromosi atau memperkenalkan sesebuah basikal produk keluaran syarikat cara yang paling mudah dengan memaparkan iklan secara bercetak. Namun promosi melalui cara ini adakalanya tidak sampai kepada semua pihak. Misalnya seperti iklan basikal jenama Raleigh yang diedarkan oleh Robinson & Co. (M) Ltd. yang di cetak  pada tahun 1960 dan papan iklan 3 bahasa (Inggeris, Jawi/melayu dan cina) ini.  Kewujudan blog serta laman web tentang basikal tua telah mendekatkan diri kita untuk mengetahui dan memahami seterusnya berkongsi ilmu pengetahuan mengenai hobi yang penuh nostalgia ini diseluruh pelusuk benua.

Iklan yang dikeluarkan oleh Robinson & Co. (M) Ltd.
Iklan yang dikeluarkan oleh Robinson & Co. (M) Ltd.

Ramai peminat terutama dari negara Indonesia yang menyangkakan bahawa basikal Raleigh yang tertera logo syarikat ini adalah keluaran Singapura. Namun begitu untuk makluman semua syarikat inilah yang bertanggungjawab mengedarkan kebanyakkan basikal yang dibawa dari England terutama di bawah Syarikat Raleigh Industries di Malaysia suatu ketika dahulu.

Papan iklan Raleigh khas untuk pasaran Malaysia menggunakan 3 bahasa

Papan iklan Raleigh khas untuk pasaran Malaysia menggunakan 3 bahasa

Melalui perkongsian kali ini, dapatlah sama-sama kita berkongsi ilmu dan pengetahuan tentang hobi ini. Sebarang maklumat yang salah atau sebarang perkongsian boleh lah ditulis pada komen agar kesalahan dapat diperbetulkan dan kekurangan dapat ditambah.

“Nostalgia Warisan Silam”

Satu lagi acara…14 Mac 2009 di Batu Berendam, Melaka…

promo-kbtbb-01

Basikal Tua di Malaysia Hari Ini (MHI@TV3)

Koleksi basikal tua di MHI - TV3

Koleksi basikal tua di MHI - TV3

Paparan dari seorang sahabat (Sdr. Ikhwan – Basikal Malaya) yang berusaha memertabatkan basikal tua di Malaysia. Cerita selanjutnya sila klik di SINI untuk melihat rakaman paparan tersebut di YOUTUBE. Semoga kita semua mendapat pengalaman dan pengetahuan daripada paparan tersebut. Tidak sabar rasanya untuk berkayuh kembali bersama beliau dan isterinya. Salam ceria dari bumi di bawah bayu.

Nostalgia Warisan Silam