BSA (1941-1943)

Assalamualaikum,

Buat teman-teman berikut adalah basikal/sepeda/gerek BSA perang dunia kedua yang digunakan oleh tentera British yang dimiliki oleh En. Syid. Berikut dilampirkan gambar yang dikirimkan.

syid | edee85@gmail.com

A’kum,untuk pecinta gerek tua.Untuk makluman kawan-kawan,saya dah hantar pada sanim gambar-gambar basikal BSA yang digunakan oleh tentera British semasa WW2 sekitar tahun 1941 – 1943 untuk tatapan semua.Wassalam

bsa_1-1.jpg

bsa_2-1.jpg

bsa_4-1.jpg

bsa_5-1.jpg

bsa_6-1.jpg

bsa-lipat.jpg    bsa-army.jpg

Sila beri komen anda tentang basikal/sepeda/gerek ini.

Nostalgia warisan Silam

57 responses to this post.

  1. Posted by nostalgiabasikaltua on November 14, 2007 at 9:23 am

    Terima kasih kepada En. Syid kerana sudi kongsi info koleksi gerek/basikal/sepeda yang dimilikinya. Sekiranya dapat berkongsi blog ini dengan rakan-rakan yang lain alangkah lebih baik kerana lebih banyak info yang dimiliki semakin berkembang blog ini.

    Reply

  2. Posted by laexs on November 15, 2007 at 5:04 am

    Wow….Thats a cool bicycle…En.Syid Mau di jual tak ni bicycle, I want it….

    Reply

  3. Posted by Philip on November 15, 2007 at 5:37 am

    Terima kasih kepada mas Syid, (maaf mas kalau saya salah dalam mengucap) yang memang mau berbagi info koleksi mengenai sepeda BSA yang dimilikinya ini… Oya mas saya ini baru/pemula dalam menjajaki sepeda onthel, saya ingin sekali kepada para onthelers yang lain dan kepada mas Syid sendiri untuk dapat berbagi informasi dan gambar mengenai sepeda onthel kepada para pemula yang lain supaya kita juga dapat tau mengenai onthel itu sendiri……

    Reply

  4. Posted by Philip on November 15, 2007 at 5:47 am

    Mas Syid tolong info mengenai Sepeda BSA dan gambarnya di kemukakan lebih terperinci lagi supaya saya bisa lebih tau lagi karena saya pernah ditawari oleh teman sepeda BSA ini akan tetapi saya ragu dalam membelinya takutnya saya dibohongi karena saya tidak begitu tau mengenai sepeda BSA itu sendiri….Tolong ya mas…..Terima Kasih….

    Reply

  5. Posted by mis3fa on November 15, 2007 at 7:17 am

    Wah!lama2 nyer basikal aku tak pernah nengok.. Lagi lama nyer model ada dak?

    Reply

  6. Posted by nostalgiabasikaltua on November 15, 2007 at 9:15 am

    Masih banyak lagi basikal yang lebih lama tetapi tidak keluar dari persembunyiannya

    Reply

  7. Posted by syid on November 16, 2007 at 12:57 am

    Oh ya! kalau pencinta gerek-gerek tua nak mendapatkan maklumat yang lebih tepat mengenai gerek tua ini bolehlah buka laman web “BSA Bicycles Army” Disini dengan mudah untuk dapatkan infomasi yang lebih tepat.Saya pun dapatkan informasi mengenai gerek BSA yang dalam simpanan saya dari laman ini.Kalau ada yang sudi menjual gerek BSA, harap-harap pencinta boleh membelinya kerana penggunaanya terhad.Soal ongkosnya nombor dua.Ia hanya diguna semasa WW2 sahaja oleh askar-askar British sekitar 1940 an…..wassalam.

    Reply

  8. artikel lain tentang BSA Airborne :

    BSA Airborne

    Reply

  9. Posted by chegu on November 16, 2007 at 11:07 am

    wahai penchenta2 basikal tua yang dikasihi… semoga anda semua keluar dari tempat persembunyian /pertapaan agar kita semua dapat berkongsi ilmu dan info2 menarik…tq semua

    Reply

  10. Posted by chegu on November 16, 2007 at 2:41 pm

    Di Malaysia tanah tumpah darahku ini,masih ramai penchenta2 gerek tua yang hebat2 cuma tidak di uar2kan sahaja,saya amat berharap webblog ini menjadi wadah untuk kita berkongsi pengalaman,idea,cerita dan komen2 yang membina.
    Diharap akan lebih ramai warga2 Malaysia menyintai mesin buatan yang halus ini untuk tatapan generasi yang akan datang.Amin.

    Reply

  11. Posted by chegu on November 17, 2007 at 9:07 am

    terima kaseh wong-cilik..

    Reply

  12. wah lwa basikal….nk bli bleh????

    Reply

    • Posted by Tim on September 2, 2009 at 3:10 pm

      Ada seorang pecinta dan pendorong penunggang basikal untuk kesihatan di Jitra,Kedah nama Timothy Wooi.Dia juga perika basikal dan membuat basikal replica penny farthing!.
      email timothywooi@gmail.com untuk lihat basikalnya!

      Reply

  13. Posted by chegu on November 17, 2007 at 12:43 pm

    selamat berkayuh pada 18hb November di Ipoh kepada semua pengkayuh2 yang akan ke sana.jikalau ada foto2 yang menarik bolehlah di email kan pada anjang.
    Selamat berkayuh semua.

    Reply

  14. Posted by chegu hopper on November 18, 2007 at 5:09 am

    basikal ini bukan untuk dijual…tetapi untuk tatapan generasi yang akan datang..

    Reply

  15. Posted by mbetmen on November 19, 2007 at 10:27 am

    itu….Airbone!!! bisa dilipat2, peranti buwat perang!

    Reply

  16. Posted by syid on November 20, 2007 at 12:45 am

    Masih ada lagi gerek tua dalam simpanan saya dan aksesorinya yang masih belum digunakan lagi dan tunggu gambar-gambarnya akan susul kemudian. Apa pun terima kasih pada En.Sanim dan Cik Gu. Jasamu dikenang.Kayuhan di Ipoh memang menyeronokan. Dapat jumpa ramai kenalan dan kawan-kawan pencinta gerek tua dari Alor Setar, Ipoh dan Penang.Gambar-gambarnya juga akan susul kemudian!

    Reply

  17. Posted by chegu hopper on November 20, 2007 at 8:37 am

    penantian satu penyeksaan…Ahaks….

    Reply

  18. Posted by nostalgiabasikaltua on November 20, 2007 at 10:57 am

    Saya sedia menanti gambar2nya. Bro syid kalau dapat di war-warkan blog saya ni kepada yang lain lagi bagus. Lagi cepat berkembang minat yang sama antara kita untuk melestarikan warisan terdahulu.

    Reply

  19. Posted by syid on November 21, 2007 at 1:37 am

    En. Sanim, saya akan cari lagi pencinta-pencinta gerek tua di kawasan utara (Kedah dan Pulau Pinang).Sebenarnya masih ramai lagi kawan-kawan yang memiliki gerek tua.Insyallah…….

    Reply

  20. Posted by chegu hopper on November 28, 2007 at 1:09 pm

    kepada semua gerekers seluruh utara,mesyuarat GETUAS akan diadakan dalam masa yang terdekat bagi menggerakkan lagi persatuan nya.Saya di sini hanya memaklumkan sahaja.Mesyuarat akan diadakan di Alor Star.

    Reply

  21. Posted by syid on November 30, 2007 at 1:27 am

    Tima kasih Cik gu kerna info terkini utk saya.Pada 23 Dis 07, pertandingan basikal klasik aka diadakan di Pulau Pinang. Harap2 dapat penyertaan yang ramai dan terbuka pada semua.Banyak kategori2 yang dipertandingkan.

    Reply

  22. Posted by laexs on November 30, 2007 at 11:00 am

    Kepada Chegu dan syid jangan lupa nanti acara mesyuaratnya di upload ya…biar temen2 di indonesia bisa menikmati.
    Semoga lebih banyak lagi pecinta-pecinta gerek tua di malaysia

    Thanks

    Reply

  23. Posted by chegu hopper on November 30, 2007 at 11:53 am

    ok laexs, jika tiada aral melintang saya akan menghadiri mesyuarat n pertandingan basikal klasik itu nanti.Imsya Allah foto2 akan di upload untuk tatapan semua.

    Reply

  24. Posted by chegu hopper on December 7, 2007 at 3:18 am

    salam semua,

    Mesyuarat ke-2 Gerek Tua Alor Setar(GETUAS) telah ditetapkan pada 25 Disember 2007 bertempat di Tasek Darul Aman, Jitra, jam 0900 pagi.Sila hubungi En. Rahim untuk keterangan lanjut.Mesyuarat diadakan untuk memohon usul dan cadangan daripadada ahli2 nya ler.jika ada ler.tq.

    Reply

  25. Posted by Naruto_OGB on December 8, 2007 at 3:47 pm

    Wah cantik sekali sepedanya, mirip dengan yang kemarin ada di pamerkan pada acara P0DJOK, salam kenal untuk teman-teman penggemar gerek tua di malaysia kami juga di pulau borneo.

    Reply

  26. Posted by chegu hopper on December 18, 2007 at 12:06 pm

    salam kenal. tapi koleksi lampu minyak pak naruto ladi dahsyat banget.15 koleksi lampu tu,tahniah.

    Reply

  27. Posted by Naruto_OGB on December 22, 2007 at 11:31 am

    pak cegu hopper dan en syid.. Kalau para gerekers di negeri jiran, sepeda apa yang paling populer… ? apakah sepeda2 dari holland seperti merk, gazelle, fongers dan simplek juga banyak dijumpai… Kalau di kota kami pulau borneo (Banjarmasin) yang populer merk RALEIGH tapi di tanah jawa sepeda2 holland.

    Reply

  28. Posted by chegu hopper on December 23, 2007 at 12:45 pm

    salam pak naruto,

    terima kasih kerana sanggup melayari blog kami di Malaysia,kami sungguh terharu..JIka di kawasan saya di sebelah utara ( Kedah,Penang,Perak,Perlis) Malaysia ini jenis-jenis gerek/sepeda yang “rare” amat digilai sekali terutama dari jenis BSA,Phillips,Humber,Rudge,Sunbeam dan beberapa jenis lagi.
    Di Malaysia jenis2 gerek tua banyak nya dipengaruhi oleh penjajah kami dahulu iaitu British, jadi amat kurang sedikit untuk menjumpai gerek asalnya dari Holland tetapi memang ada collectornya,tidak dinafikan.Saya juga mempunyai sebuah gerek Holland.
    Kami amat respek dan hormati cara penggemar Ontel di Indonesia yang amat menghargai mesin ringkas yang tinngi nilai nostalgianya. Hidup Penggemar gerk /sepeda.

    Reply

  29. Posted by Naruto_OGB on December 24, 2007 at 7:21 am

    Ok pak, dengan sepeda tua kita jadikan sarana untuk mempererat persabahatan, Betul pak, penyebaran sepeda dipengaruhi oleh penjajah pada saat it, untuk sepeda yang dari british Saya juga punya 3 buah sepda BSA yang ukuran 22, 24 dan 26. Bahkan yang ukuran 26 sangat tua hasil identifikasi di internet buatan tahun 1912. Kalau sepeda HUMBER juga salah satu sepeda yang populer di Indonesia.
    Apakha gerek tua punya bapak masih sering dipakai jalan-jalan.. ? Tolong postingkan donk.. foto2 nya biar saya bisa melihat perkembangan sepeda tua di sana, terimakasih.

    Reply

  30. Posted by chegu hopper on December 24, 2007 at 7:40 am

    Senario sepeda/gerek tua di Malaysia tidaklah semeriah n se”happening”di Indonesia buat masa yang terdekat ini, tetapi masih ada kayuhan amal dilakukan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang( CAP ) untuk memupuk kesedaran rakyat untuk meminati gerek tua or moden.
    Saya pernah menyertai nya tetapi disebabkan kekangan masa dan waktu terlepas jua.Tetapi kami di Malaysia seperti kelab Gerekers Sungai Petani ( GSP ), Gerek Tua Alor Setar (GETUAS), Kelab Basikal Klasik Changkat Jering sering aktif berkayuh di waktu lapang untuk ke mana-mana.
    Gambar dan foto akan saya upload kan di masa akan datang,jangan risau.

    Reply

  31. Posted by Naruto_OGB on December 26, 2007 at 5:59 pm

    Terimakasih pak saya cukup senang kalau bisa melihat suasana bersepeda di negeri bapak. Syukur ya.. sudah kelab gerekers karena ini akan membawa pengaruh yang positif terhadap perkembangan sepeda tua di negeri bapak, salam untuk semua sahabat-sahabatku gerekers di malaysia. ini alamat email saya naruto_ogb@yahoo.co.id

    Reply

  32. Posted by Sanim on December 27, 2007 at 1:12 am

    Ya mudah-mudahan kita terus sama melestarikan nostalgia warisan silam dahulu kala. Maaf tanya ya berapa usia pak naruto ya. Barangkali sudah lama membuat koleksi sepeda ya.

    Reply

  33. Posted by chegu hopper on December 27, 2007 at 6:14 am

    Salam para sahabat,

    Para gerekers semua, pada 30.12.2007 bersamaan hari Ahad akan diadakan Pertandingan dan Pameran Basikal Klasik/Antik di perkarangan Stadium Bandaraya Pulau Pinang.Anjuran kelab basikal Klasik.Masa dari pukul 8.30 pagi hingga 12.00 tengahari.
    Semua dijemput hadir jika mempunyai masa luang dan lapang.terima kasih.

    Reply

  34. Posted by Naruto_OGB on December 27, 2007 at 3:40 pm

    Usia saya 37 tahun. Foto2 saya ada tuh waktu kita ramai2 berfoto bersama dengan sahabat2 yang biasa kasih komentar di blog ini.
    Semoga acara tgl 30.12.07 sukses ya.. jangan lupa fotonya di upload.

    Reply

  35. Posted by Sanim Othman on December 28, 2007 at 1:20 am

    Waduh2 masih muda ya namun koleksinya mantap tenan. Mungkin perburuannya dasyat sekali. Koleksi sepedanya sudah menjangkau berapa buah. InsyaAllah mudah2an acaranya berjalan lancar. Nanti saya akan uploadkan foto-fotonya.

    Reply

  36. wah apik tenan iku sepeda e sam aku yo tau duwe tapi modele laen .tapi saiki wis payu .sukamto malang 081615694734.

    Reply

  37. Posted by Naruto_OGB on January 5, 2008 at 5:27 pm

    Maaf Pak Sanim, Baru muncul karena baru pulang dari pulau jawa, Setiap kali pulang ke jawa pasti menyempatkan mampir cari informasi sepeda kali ini saya mampir ke Jogja dapat Lampu karbid, sepeda cccp (rusia) dan Philip ukuran 20, ke kebumen dapat sepeda raleigh x frame, ke semarang, pekalongan, cilacap, bandung, juga dapat sepeda. Pokoknya asal pulang pasti dapat oleh2 terutama untuk model atau jenis sepeda yang model dan bentuknya aneh2 he he

    Reply

  38. Posted by chegu hopper on January 6, 2008 at 12:45 am

    Wah hebat pak Naruto,memburu sepeda habis-habisan.Seronok mendengar mudah untuk mendapatkan gerek2 di sana.Di Malaysia gerek2 mudah dijumpai tetapi owner nya genggam erat,tak mahu berpisah walaupun patah kgalang dan stang nya.Ahaksss…..
    Di Malaysia amat sukar untuk menjumpai gerek Crossframe..setakat ini saya belom ketemui crossframe di Malaysia melainkan di Siam.

    Reply

  39. Posted by Naruto_OGB on January 6, 2008 at 4:47 pm

    Beruntung di tempat kami masih bisa mendapatkannya, tapi kalau sudah dipunyai kolektor kadang juga susah untuk mendapatkannya walaupun dirayu pakai uang he he, Untuk menambah wawasan/pengetahuan, kita bisa saling tukar gambar2 informasi/koleksi sepeda, Saya ada beberapa sepeda yang kruissframe ataupun crossframe dan ada juga yang bentuknya aneh2. ini alamat email saya serayu_putra@yahoo.co.id terimakasih pak cegu hopper salam untuk sahabat2ku gerekers di malaysia semoga semakin jaya.

    Reply

  40. Posted by Naruto_OGB on January 6, 2008 at 4:49 pm

    ngomong2 pak ceggu hopper dan sanim othman domisili di kota apa.. apakah masih satu kota.. ?

    Reply

  41. Posted by chegu hopper on January 9, 2008 at 4:24 am

    terima kasih pak Naruto, saya menetap di utara Malaysia iaitu di negeri Kedah manakala pak Sanim menetap di Bandaraya Kuala Lumpur.Kami memang akrab dan saling berkomunikasi antara 1 sama lain.Harap di satu masa,kita semua bisa berkumpul dan berkayuh bersama n berborak mengenai sepeda/gerek.Sungguh seronok kan.Moga Allah makbolkan.Amin.

    Reply

  42. Posted by Naruto_OGB on January 10, 2008 at 7:48 am

    Wah cukup jauh juga ya.. tapi disini kami juga banyak yang bahkan lain pulau tapi sepeda tua mempersatukan kita. Kalau ketemu teman yang satu hoby kita ngomongin sepeda wah tidak ada habis-habisnya, lumayan juga untuk refresing.

    Reply

  43. Posted by Sanim on January 19, 2008 at 4:24 am

    Ya betul pak naruto. engan hobi sebegini walau kita di negara yang berbeda tetapi hobi ini tetap menyatukan kita. Kapan bila kirimin foto sepeda koleksi pak naruto.

    Reply

  44. Posted by Bang Madi on February 11, 2008 at 8:03 am

    Encik Esyid,

    Memang bagus benar “gerek” tua punya Encik. Salam kenal dan saya juga salah satu penchenta basikal tua di Indonesia. Saya juga punya basikal England (Raleigh, Rudge, Hercules) dan basikal Holland (Gazelle, Simplex). Selamat mengkoleksi.

    Wasalam,
    081586488648

    Reply

  45. Posted by Bang Madi on February 11, 2008 at 8:05 am

    Maaf, maksud saya Encik Syid tapi tertulis Encik Esyid.

    Reply

  46. Pak Syid, salam kenal. Sepeda anda termasuk jarang ada di Indonesia. Desain restorasi sepeda anda cukup bagus. Saya baru sekali saja melihat langsung BSA Airborne di Indonesia di sebuah pameran sepeda tua. Merek lain yang saya tahu pernah memproduksi sepeda lipat serupa untuk kepentingan perang adalah Fongers yang digunakan tentara Holland. Salam.

    Reply

  47. jual mesin sepeda. Cocok untuk Sepeda Tua. Bisa juga dipasang disepeda lainnya.Harga terjangkau. Pemasangannya sangat mudah. Tidak diperlukan perubahan pada sepeda. Hanya tinggal knock down. lihat photonya di http://www.devonmart.com/bicycle.htm
    hubungi: 0811208908
    email: deddy@devonmart.com

    Reply

  48. Posted by chegu hopper on April 5, 2008 at 5:33 am

    tq mr.mesin low rider di atas information yang diiklankan kan.

    Reply

  49. Posted by joglempo on April 24, 2008 at 4:34 am

    chegu, saya dari jkt, saat ini saya berada si P Penang, macem mana nak jumpa pengguna baisikal di sana?
    saya mau tengok BSA P penang…

    Reply

  50. Posted by Sanim on April 26, 2008 at 7:12 am

    Saudara joglempo,
    Jika mahu berjumpa dengan ahli Kelab Pemilik Basikal Klasik Pulau Pinang boleh telefon En Wang +016 4350122 atau 04 2281541. terima kasih.

    Reply

  51. Saya amat berminat dengan sepeda BSA airborne….
    untuk info lain:
    http://www.khazanahsepedatua.blogspot.com

    Reply

  52. Posted by SULAIMAN MEDAN on December 5, 2008 at 2:59 pm

    Assalamu’alaikum, abang Rasyid apacam? semoga sehat semua keluarga, Amin. Lepas hari raya Idul Adha saya pi P.Penang boleh lah kita bejumpa lagi. Ada lampu fork belakang brand LUCAS, kalau belum jual nanti saya bawakan. Apa program basikal la di P.Penang? Ketua pengerusi masih ustaz Khairul ke? Bila saya ada di P.Penang saya aktif ikut serta dalam program basikal tua dan juga dalam mesyuarat. Basikal tua Medan sudah 2 kali datang ke P.Penang dalam jemputan (undangan) basikal tua P.Penang dan semuanya berjalan dengan sukses. Call me: 016-4949422 email: sulaiman.razali@yahoo.com

    Reply

  53. Posted by Ibnu WASIAT on April 15, 2009 at 8:34 am

    Assalamu”alaikum . . .
    Saya suka sekali anda punya koleksi. Salam kenal dari Kalimantan, tepatnya saya tinggal di Kabupaten Tanah Laut. Mungkinkah saya bisa memilki basikal seperti itu. Kontak saya : 08125129567. Email : Wasiat_tala@yahoo.co.id

    Reply

  54. Posted by RAZUWAN KBTBB on October 12, 2009 at 8:19 am

    Wow ! terpegun lah tak pernah tengok ! tengok ! lihat ! lihat ! nampak ! nampak ! basikal cam ini …. rupanya ada khazanah dulu-dulu yang masih perlu dibongkorkan untuk tatapan semua peminat khususnya saya le…. hantar gambar baik punya dalam email untuk koleksa peribadi.

    Reply

  55. Posted by aris gresik on January 17, 2010 at 6:47 am

    kalau mau frame sepeda WW2.016-3052124

    Reply

Leave a comment